De namen

Ik ben eruit, de namen zijn bekend en gaan deze week op de post naar de Raad van Beheer. En dan maar hopen dat de chipper net als vorige keer bereid is om pas na onze pupkeuze te komen chippen – want op dat moment worden de namen aan de individuele pups verbonden.

DE JONGENS – Foto’s en namen in willekeurige volgorde

Salty Sand’s Best Friend
Deze naam werd bij mij aangedragen door zijn aanstaande eigenaren. Hij ligt zo voor de hand, dat ik hem zelf nooit zou hebben gevonden, maar wel heel mooi! De reu die deze naam krijgt gaat ongetwijfeld zijn naam eer aandoen in de roedel waarin hij zal worden opgenomen, waarvan er één ook al “Best Friend” heet, maar dan in de taal van de Lakota Indianen. Zijn roepnaam wordt Bidaï, hij wordt vernoemd naar de Bidaï Indianstam.

Salty Sand’s Beach Comber
Ik ben in Den Helder geboren en ben daarmee een rasechte “Jutter”. Zo noemen de Heldernaren zich, naar het strandjutten dat vroeger uit pure armoede langs de kust is ontstaan. Het is illegaal; net zo illegaal als je whippet laten jagen in de duinen. Salty Sand’s en beach combers horen daarom bij elkaar als de sterren bij de maan, en dus mòest een van de reuen wel zo gaan heten. Zijn roepnaam zal Ryan zijn; de eerste letter R verwijst naar Robin, de geliefde whippet die hem ooit is voorgegaan in de roedel. De betekenis van Ryan is “koning”.  

DE MEISJES – foto’s en namen in willekeurige volgorde

Salty Sand’s Be Jewelled
In het A-nest ben ik begonnen met het vernoemen van Hinde naar haar oma, die de roepnaam Chloe draagt: “Salty Sand’s Aubade for Chloe”. Logisch dat Hinde’s dochter nu wordt vernoemd naar haar oma Jewel. Het is een logica die ik zelf leuk vind, maar die bij de dierenarts nog wel eens verwarring oplevert bij het invullen van officiële documenten. Geeft niets, het is een kwestie van goed wakker blijven! Haar roepnaam wordt Hazel, als verwijzing naar haar kleur.

Salty Sand’s Bring Me Luck
Bring Me Luck is een naam met een B die tot mijn verbazing totaal niet voorkomt in The Whippet Archives, terwijl daar toch bijna 132.000 whippetstambomen in staan, van whippets die in de afgelopen 120 jaar zijn gefokt. Dit meisje zal de eerste zijn, en ik hoop dat zij haar nieuwe eigenaren het whippetgeluk brengt waar zij al geruime tijd naar toe leven. Haar roepnaam wordt Megan, wat heel toepasselijk is bij de kennelnaam, want het betekent: “parel van de zee”.

Drie dagen oud

Vandaag zijn de B-tjes drie dagen oud, en ze groeien als kool. Het rode meisje weegt nu 440 gram en is sinds de geboorte 102 gram aangekomen.

De groene reu lust er wel pap van; hij ligt vaker dan de anderen bij te tanken en weegt nu maar liefst 571 gram; hij is dus 161 gram aangekomen. Wat hij goed kan met zijn krachtige snuitje, is het in bedrijf houden van de voorste, vaak moeilijk te stimuleren tepels. Er zijn er nu 8 in gebruik door maar 4 pups…….

Het gele teefje weegt nu 533 gram en is daarmee 163 gram aangekomen, nog meer dan de groene reu! Zij en de groene reu drinken allebei vaker bij Hinde dan blauw en rood.

Een lieve foto van Hinde met haar kleinste dochter.

De blauwe reu weegt 482 gram en is 142 gram aangekomen. Hij en het rode teefje waren de eerstgeborenen en liggen hier samen innig omhelst uit te buiken.

Met Hinde gaat het prima, ze is echt op haar gemak met haar kinders, eet goed en lijkt op een relaxte manier te genieten van de situatie. Morgen komen Chloe en Jewel weer thuis – we gaan eerst een puppyhek om de werpkist zetten, zodat zij nog even afstand kunnen houden van Hinde en de pups.

Vanavond weer een gezellige chatsessie gehad bij de live stream webcam, van 18.00 tot 19.00 uur. Wordt vervolgd!

Over naar het nieuwe jaar….

Voor het eerst sinds twaalf jaar hebben we een rustige oudejaarsavond op de bank thuis, in plaats van de traditionele champagne samen met de honden, boven op “onze” duintop – met uitzicht op al het vuurwerk van Den Helder, maar zonder de herrie. Volgend jaar gaan we er zeker weer op af!

De kleine Sandjes liggen lekker te gedijen onder de rode lamp. Blauw, groen en geel zijn in een dag tijd meer dan 30 gram aangekomen, dat is bijna 10% van hun lichaamsgewicht. Zij wegen nu tussen 374 en 446 gram. De kleinste is nog steeds de rode teef, die 15 gram aankwam en nu 353 gram weegt. Dat is een ons lichter dan de groene heer, maar het was ook niet voor niets dat hij klem kwam te zitten op weg naar buiten! Dé uitspraak van het jaar 2011 is voor mij zonder enige concurrentie die van Kurt gisteren, over dit nest: “Het zijn nogal kleppers!”. Fantastisch, wat zou de wereld toch lelijk zijn zonder onze heerlijke zuiderburen….

Het gele teefje laat nu al dingen zien die het oog trekken, onder andere haar op dit moment behoorlijk lange hals.

Vanmiddag een snelle verhuizing buiten de werpkist. Het was tijd om een fris dekentje neer te leggen. Het drinken ging uiteraard gewoon door!

De groene reu lijkt niets nadeligs te hebben ondervonden van het gepeuter en getrek om hem uit Hinde te bevrijden. Toevallig droeg ook in ons vorige nest het bij de geboorte zwaarste pupje een groen bandje.

Blauwe broer en gele zus in een diepe synchroon slaap;

Het rode meisje is zo aandoenlijk; zoals gezegd lijkt ze klein vergeleken bij de anderen, maar dat is erg betrekkelijk…. 338 gram bij de geboorte is natuurlijk niet echt klein. Het Salty Sand’s A-nest was groter van samenstelling en qua gewicht lichter dan gemiddeld; ze werden 2 dagen eerder geboren dan het B-nest en ze wogen bij de geboorte varierend van 155 gram tot 303 gram; zij hadden 5 dagen nodig om de gewichten te bereiken die het B-nest na één dag heeft bereikt…..

De kleinsten eindigen echter niet altijd als kleinsten, en andersom ook niet. Hinde woog slechts 200 gram bij de geboorte, maar haalde alles pijlsnel in, om als grootste en zwaarste van het nest te eindigen tegen de tijd dat ze acht weken oud waren. Andersom kan een bij de geboorte zware pup als kleine whippet eindigen.

Hinde is nu veel rustiger in haar nieuwe rol als moeder. Ze verlaat het nest niet graag, en komt wel mee om snel met de auto naar de zeedijk te gaan om haar behoefte te doen, maar trekt direct daarna hard aan de riem om terug naar de auto te gaan. Zo was het ook voor haar moeder Jewel en haar oma Chloe…. allemaal instinct, en het blijft prachtig om te beleven.

Het vuurwerk in de straat vormde vanavond geen enkel probleem voor Hinde en kids: de oren van de pups zitten nog potdicht en Hinde heeft als kleine pup samen met haar nestgenoten vele malen naar een CD met vuurwerk- en onweergeluiden moeten luisteren. En dat werkt kennelijk prima!

Ik wil iedereen bedanken voor de belangstelling en het meeleven met Hinde’s bevalling gisteren, en wens jullie een voorspoedig en gelukkig 2012! En ik hoop dat wij elkaar dit jaar ergens – gezond en wel – mogen treffen.