Zwitserland tripje

Abby, Love, Niobe, Ayrheen en Lily.

Steeds als ik naar Zwitserland moet voor vergaderingen, weet ik er een gezellige whippetdraai aan te geven ;>) Want na afloop of vooraf breng ik altijd wel een of twee dagen door bij Gerry Girard, mijn Zwitserse whippetvriendin (http://www.autumnlove-whippets.ch/)

We hebben nooit gebrek aan gespreksstof, het gaat natuurlijk over whippets, en heel soms ook andere onderwerpen ;>). En we maken mooie wandelingen met Love, Ayrheen, Lily en Abby, het 14-jarige Jack Russeltje. Op deze foto sta ik naast Angie, de eigenaresse van Niobe; Niobe is een dochter van Lily uit het Autumn Love’s B-nest en heeft dezelfde vader als Donna van Annemarie. Deze foto is trouwens nèt gemaakt nadat een reebok met veel herrie ons pad overstak, een paar meter van ons vandaan. De dames stonden nog een beetje te steigeren in hun tuig ;>))

Natuurlijk maakte hij zich snel uit de voeten. Maar kijken kan natuurlijk altijd……

It geat on!

Vanavond hebben we de echo gedaan, en dit is de uitslag waar we op gehoopt hadden ;>

Ik dacht het al te hebben gezien in de afgelopen dagen….. aan deze typische manier van liggen;

En aan de minder opgetrokken buikbelijning, inclusief de iets meer prominente tepeltjes. Vandaag is de 32e dag, gerekend vanaf de eerste dekking.

Ik had de afspraak gemaakt in Schagen; daar was ik drie en een half jaar geleden ook met Jewel geweest, en dat was een prettige ervaring. Als Hinde iets niet wil, dan blijft ze zich hardnekkig verzetten, dus om onnodige stress te voorkomen heb ik vantevoren gevraagd of de echo staand kon worden gemaakt. Dit was voor deze dierenarts een nieuwe ervaring; zij was ook erg benieuwd of het op deze manier kan werken.

Op deze flipperkast was het vervolgens allemaal prima te zien. “Het zijn er veel” was de eerste opmerking van Chantal de dierenarts. “Tja, wat is veel?” was mijn wedervraag. De schatting bleef steken bij 6 tot 7; dat is eigenlijk precies de gemiddelde nestgrootte van een whippet. Uiteindelijk blijft het een verrassing; er kunnen nog vruchtjes afsterven in de komende tijd, maar er kunnen er vandaag ook nog wel ongezien zijn gebleven.

Ik vond wel, dat de kwaliteit van de echo iets minder was dan destijds met Jewel; het komt waarschijnlijk doordat er omhoog geduwd moet worden met de sensor. De automatische reactie van Hinde was om haar rug omhoog te trekken, die moesten we dus wat omlaag duwen, al met al denk ik dat het contact daardoor iets minder goed zal zijn geweest.

Maar goed, de frutseltjes waren toch wel goed te onderscheiden. De afmeting van de vruchtblaas waar ze inzitten werd ook nog gemeten: 3,3 centimer; de maat van een walnoot ongeveer.

Marianne, bedankt voor de foto’s en jouw support op deze toch feestelijke avond!

Hinde is nu op de helft; in de komende vier en halve week zal zij snel in omvang toenemen en een paar kilo aankomen.

Het zal de komende tijd interessant zijn om Hinde’s dracht te vergelijken met die van haar moeder Jewel; de bovenstaande foto van Jewel werd precies vijf weken na de dekking genomen en ze heeft meer buik dan Hinde op dit moment heeft. Hinde’s dracht lijkt meer op die van haar oma Chloe, vind ik op dit moment. 

Vier weken later kwamen Hinde en haar vijf nestzusters en één nestbroer ter wereld. Op deze foto is Hinde tussen de twee en drie weken oud…… en als ik dit fotootje bekijk, heb ik er weer zo ontzettend zin in ;>)

Ronald, je mag nu wel gaan starten met het fabriceren van de werpkist…… anders wordt het een kartonnen doos, waar veel Engelse fokkers bij zweren heb ik het afgelopen weekend ontdekt ;>)

Verstilde novembermaand

Er is weinig te melden momenteel; we maken mooie wandelingen in de nu stil wordende natuur. Foto: Mariëndal, Den Helder.

Een van mijn favoriete plekjes in Den Helder, in de Donkere Duinen.

Het wordt alweer vroeg donker, en het wordt ook best laat licht. De lampjes gaan dus om. Op de foto is het niet te zien, maar ze zijn geel reflecterend met een rij rode knipperende led-lampjes. Ideaal om de dames in de smiezen te houden!

Foto genomen tijdens de avondwandeling hier op de zeedijk, bij zonsondergang. In de verte onze vuurtoren de Lange Jaap, de gebouwen met radar zijn van de marine, Fort Erfprins.

De late herfst is niet zo spectaculair en aangenaam als de het begin van de herfst; toch heeft elke maand wel iets waar van te houden valt……

Chloe; een wens die waarheid werd

Op 17 april dit jaar gingen Hinde en Chloe op Texel achter een haas aan, Chloe sloeg over de kop in een kreek en bleef beduusd en geblesseerd zitten. Ze wilde haar rechterpoot niet meer gebruiken, dus Ronald droeg haar terug naar onze auto. De volgende dag werd ze onderzocht door de dierenarts en er werd een foto gemaakt, waarop geen probleem werd geconstateerd.

Omdat Chloe haar poot ook na een week niet wilde belasten, werden we doorgestuurd naar Amsterdam, maar daar kwamen we pas na tien dagen aan de beurt, omdat ze geen spoedgeval was (d.w.z.: er staken geen gebroken botten uit ;>)). Bijna drie weken na het ongeluk kwam het verlossende woord: schouder uit de kom! Dat hadden we zelf ondertussen ook kunnen zien, nadat het vet- en spierweefsel in die weken smolt als sneeuw voor de zon, en de botten een vreemde constructie vertoonden. De foto in Den Helder was helaas nèt vanuit een positie gemaakt waarop dit niet zichtbaar was.

Op 3 mei vierde Chloe haar 11e verjaardag, op 5 mei ging ze onder het mes in het MCD. Want, na drie weken kun je zo’n schouder niet meer simpelweg terug in de kom drukken; er is dan nieuw weefsel ontstaan waar het niet moet, en bestaand weefsel verdwenen waar het blijven moet.

Een moment waarop ik even moest slikken; mijn oude prinses net na de operatie, nog onder narcose en dik ingepakt in hip gips. Zie ook het oranje hartje met een pijl erdoor op haar hals….. de mensen in het MCD zijn echt begaan met hun patiënten.

Het was een vervelende maand mei; Chloe kon zelfstandig geen kant op; ze moest worden gedragen, regelmatig omgekeerd – ook ’s nachts – en kon zelf niet bij de waterbak. Ze kreeg medicijnen om rustig te blijven en had het heel warm met dat dikke pak met spalk, watten en kleeftape om zich heen.

Maar: geen wandeling hoefde ze te missen in de maanden die volgden, want daar hadden we iets op gevonden!

Twee weken na de operatie gingen we naar Amsterdam omdat de spalk uit het verband mocht.

Weer even slikken, wanneer je zo’n mager, kaal schoudertje uitgepakt ziet worden, met een grote jaap erop. Komt dat ooit nog helemaal goed? Daar kon de behandelend orthopeed op dat moment geen garanties over geven.

Chloe ging weer dik ingepakt mee naar huis, maar nu zonder de spalk en in spiritueel paars.

Na twee weken in het paars en nog eens twee weken totale rust zonder ingepakt te zijn, mocht ze af en toe naast de kar haar poot weer gaan belasten.

In de daarop volgende maanden nam ik Chloe twee keer per week mee naar Lonneke Haan in Schagen, voor fysiotherapie en hydrotherapie.

De hydrotherapie moest de spiermassa op haar geatrofeerde schouder weer opbouwen, en daarnaast leerde Lonneke mij hoe ik dagelijks Chloe’s schouder moest masseren en welke rek- en strekoefeningen ik met haar moest doen.

Op de weg naar Schagen ligt het bijzondere piepkleine kapelletje van Keins. Daar werden wekelijks kaarsjes gebrand ;>). Want er was één doel dat ik met Chloe wilde bereiken; dat ze weer zuiver zou lopen. Streefdatum was november 2011; als ze goed genoeg zou zijn om in te schrijven op de jongehonden- en veteranendag van de Nederlandse Whippet Club, dan zou dat de afronding zijn van een bewogen en onzekere periode met ons oudje.

Eerste mijlpaal in augustus: Chloe kon mee op vakantie in de Zwitserse Alpen. Ze liep nog licht mank maar Lonneke verzekerde mij dat dit kwam door nog een klein gebrek aan spiermassa en niet door pijn. Het reliëf in onze wandelingen zorgde voor een verdere opbouw, want na de vakantie was de mankheid al snel verdwenen.

Ik besloot om Chloe in te schrijven voor de show, die gisteren plaats vond in Leersum. Hier heeft ze zojuist haar gangwerk laten zien en staat ze voor de keurmeesterstafel terwijl haar keurrapport wordt gedicteerd: “11 1/2 jaar beige teef van heel mooi type. Heel mooi vrouwelijk hoofd met goed oog, oor en gebit. Goede hals, prima boven- en onderbelijning. Evenredig gehoekt voor en achter. Mooi velletje en in uitstekende conditie voor leeftijd. Gangwerk voldoet nog uitstekend.”

Chloe werd beste veteraan teef en vervolgens beste veteraan whippet. En daarmee sluiten we haar “schouderdossier” succesvol af. Met dank aan alle mensen die haar herstel sinds april hebben gevolgd en ons in de afgelopen zeven maanden hebben aangemoedigd!