Regiowandeling in het Zwolse bos

We hebben vanmiddag de regiowandeling van de Nederlandse Whippet Club gelopen; met 31 zeer gemotiveerde wandelaars en hun honden: 27 whippets, 2 Barzois en een Tervuerense herder – ondanks de voorspelde, en gekregen regen.

Binnen de groep liep een aantal familieleden van onze honden mee; Julia en Jans, Mozart en Maestro. Chloe zag zelfs enkele achterkleinkinderen terug: zowel Sam als Dante waren aanwezig (zonen van Jans en Maestro).

Koud was het niet, de whippets die los konden rond rennen hadden dan ook geen jasje nodig. Af en toe moesten de paraplu’s eraan te pas komen, maar gelukkig niet de hele tijd.

Nikki en Ernst hadden Chloe’s buggy geleend voor de zes maanden oude Ivy….. alleen was Ivy het er zelf niet zo mee eens ;>)). Hier rent ze dus voor hen uit.

Maria en Wim met zijn Angie en Bonnie vormden de bezemwagen!

Na afloop bleef het lang genoeg droog om gezellig te genieten van oma Bakker’s heerlijke tomatengroentensoep, en koffie en thee met een koekje. Zoals altijd maakten Ronald en Elly zich nuttig bij het uitserveren. Bedankt weer daarvoor ;>))

Mijn achterbak werd een populaire hangplek ;>)

En die van Elly bevatte een bijzondere bezienswaardigheid, in de vorm van Maestro die zich als Houdini gedroeg en vanuit de achterbak via een smalle doorgang in het hekwerk het open achterraam van de auto wist te bereiken. Hier is hij zojuist weer op zijn rechtmatige plek geparkeerd ;>)

Eind van het liedje?….. hond in de pot.

Het was wat natter dan we gewend waren op regiowandelingen, maar eigenlijk bar gezellig. Op naar de volgende wandeling, in Den Helder!

Herfst….

We worden op de valreep nog verwend met een paar mooie herstdagen…

De honden krijgen dan in de late middagzon zo’n mooie warme gloed ;>)

We slenteren wat rond en doen anderhalf uur over een stukje van drie kwartier. Dit is Hinde, die in de verte bekenden aan ziet komen….

Erwin en zijn petit bassets griffons vendéen Syl en Twarres worden blij onthaald; hij is de neef van mijn veel te jong overleden stiefmoeder Jannie. Zij fokte PBGV’s en Erwin heeft zich na haar overlijden over Twarres ontfermd, en doet al jaren met veel succes mee aan jachtproeven met zijn tweetal. Wanneer wij samen wandelen schakelen de whippets en brakken automatisch over op de ultieme samenwerking in de jacht: de brakken drijven haas en konijn uit de bosjes, de whippets wachten ongeduldig af en gaan er vervolgens achteraan. Zo werd eeuwen geleden ook vaak gejaagd, en die samenwerking lijken onze honden genetisch gewoon te hebben meegekregen. Erwin vindt het fantastisch….., ik iets minder, want we hebben zo het nodige meegemaakt waarbij ik mijn hart vasthield voor de haas, maar vooral ook voor de whippets ;>)). Maar fascinerend blijft het wel….

NWC aankeurdag

Hinde kijkt hier niet blij, maar dat compenseer ik dan wel weer ;>). Vorig weekend waren we op de renbaan in Lelystad, op de allereerste aankeurdag van de Nederlandse Whippet Club. In het kader van het rasspecifieke fokreglement dat per 1 januari a.s. van kracht is, moest Hinde worden gemeten en een werkgeschiktheidstest afleggen.

Onder het meetpoortje bij Jannie Winkel;

Hinde is geen kleine meid, dat wisten we al, en ik was toch wel benieuwd naar haar maat. Maar in trotse showstand meet ze 49 cm en dat viel me eigenlijk nog mee.

’s Middags moest ze een stukje coursen, voor het werkgeschiktheidscertificaat. Hier staan we bij de start; Hinde kijkt sidderend van de spanning toe hoe haar prooi (het kunsthaas) wordt rondgebracht.

En weg is ze!

Na een vliegende start volgde ze het kunsthaas goed en strak, met aansluitend een felle kill.

Daar hebben we geen foto’s van, hier zijn Magiel en ik nog onderweg naar Hinde, die in de verte loopt te paraderen met het gevangen kunsthaas ;>))

Uitpuffen…. het certificaat is binnen!

Met dank voor de foto’s aan Marianne en Manon en Olaf, die er waren om de moeder van hun a.s. pupjes aan te moedigen.